torsdag 10. mars 2011

Sjokolade med hasselnøtt

Kanskje du har lyst til å lage litt snop til helga?
Sjokolade med hasselnøtt
100 g sukkerfri mørk sjokolade(eks Calvalier)
150 g hasselnøtter
75 g Cocosa kokosfett
2 ss godt smør (mest for smaken)
Rist hasselnøttene i ei tørr panne, middels varme i ca 5 min.
Hell nøttene på en kjøkkenhånduk, og gnu de fri for skall.
Smelt sjokolade, kokosfett og smør i vannbad,
eller i microovnen ca 2 min. Pass på.
Rør sjokoladen glatt og tilsett nøttene.
(Smak på sjokoladen, er den ikke søt nok kan du tilsette litt
søtningstoff, eks nautreen i dråpeform.)
Hell sjokoladen i silikonformer, eller et bett med plast på.
Sett dette kaldt, jeg setter det i fryseren i ca 1 t.
Hell sjokoladen ut av fomene..
eller skjær de som er stivnet på brett  de i passe biter.
Oppbevar godbitene kaldt i tett boks.
Nyt en bit til kaffen og gjem resten....! : )

1 kommentar:

  1. Lavkarbo, ja!!!! Det prøver jeg å leve på også. Problemet mitt er at jeg også er allergisk mot hvete, svin, storfe, melk,- så da gir jeg liksom opp psykisk. Må skjerpe meg. Kanskje enklere dersom jeg lager meg forslag til mat med det jeg kan spise, så jeg ikke gir opp, fordi det er så mye jeg ikke kan spise, he-he. Dagen i dag er en helt perfekt dag, for å dra i butikken for å kjøpe ALT jeg kan spise!!!! Gubben min har da ikke noe vondt å leve på det samme som meg:DDDDD Det jeg syntes er vanskelig å unngå er kjøttdeig, fløte, is, meierismør, bacon, svinekjøtt, roastbiff og biff(!!!!!). Jeg er lei kylling og kalkun!!!!!! Og vilt og lam er dyrt. I kveld tror jeg at jeg kunne tenke meg ferske reker og hvitvin:DDDDD Det kan jeg spise!!! Klemz

    SvarSlett